Koiraladut Lahdessa

Keskiviikko 11.2.2015 - K.Suhonen

Kaikille mahdollisuus hiihtää - koiralatuja Lahteen

Hiihto on  loistava liikuntamuoto talvella, etenkin Salpausselän maastoissa. Ulkoilen paljon ympärivuoden ja mukanani on usein perheen espanjanvesikoira Pyry.  Koiran omistajana on ollut kuitenkin haaste yhdistää nämä molemmat harrastukset yhtä aikaa. Ymmärrän hyvin, että talvella ulkoilureitit on keskitetty hiihtämiseen, eikä niitä saa tahallaan vahingoittaa. Moni muukin koiranharrastaja on kysellyt  koiralatuja, jonka vuoksi päätin kääntyä sekä  toimialajohtaja Kurosen että liikuntatoimenjohtaja Tommi Lankin puoleen. Sainkin tänään positiivisia uutisia ko asiasta.

Lahti ja Hollola ovat päättäneet yhdessä Messilän kanssa kartoittaa aiemmin Messilän käytössä olleiden ratsastusreittien mahdollisuuksia ja resurssointia koiralatukäyttöön.  Tämä mahdollisuus on avautunut, kun ratsastustalli lopetti toimintansa Messilässä. Nyt olisi hieno mahdollisuus kaikille koiranomistajille päästä hiihtoladuille, mutta myös  matkailijoille, jotka omistavat koiran. Koira on Suomessa joka viidennessä perheessä, joten tilausta tälläiselle on olemassa. 

Tällä hetkellä Lahdessa on tarjolla koiralatua ns koirakentällä Urheilukeskuksen tuntumassa ja Hollolan kunta kaavailee kelien salliessa koiralatujen vetämistä Työtjärven jäälle. Lahden reitti on kuitenkin tällä hetkellä melko vaatimaton kunnon hiihtolenkin tekemiseen. Tästä on kuitenkin hyvä edetä ja maltan odottaa ensi talvea :)

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: koira, hiihtäminen

Hämeen rykmentin lippu on laskettu

Keskiviikko 31.12.2014 - K.Suhonen

Hämeen rykmentin lippu on laskettu, mutta katse on silti eteenpäin!

Tänään saimme olla mukana juhlistamassa Hämeen rykmentin lipun laskua Hennalan varuskunnan lippukentällä viimeistä kertaa. Tilaisuus oli juhlavuudestaan huolimatta haikea, sillä monilla läsnäolijoilla on muistoja, jotka tavalla tai toisella liittyvät Puolustusvoimien toimintaan.  Varuskunta on elävöittänyt koko maakuntaa yli sadan vuoden ajan, joten siihen liittyvät muistot jäävät sydämiimme. Hämeen rykmentin komentaja Risto Kolstela on tehnyt parhaansa tässä vaativassa tehtävässä lopettaa varuskunnan toiminta ja onnistunut siinä erinomaisesti. Hän on pystynyt toimillaan huomioimaan työntekijät, varusmiehet, järjestöt ja eri yhteistyökumppanit.

Tästä on kuitenkin selvittävä. Sotilaspastori Kaakinen sanoi osuvasti -lainaten puolustusvoimien komentoa "Katse eteenpäin". Emme voi jäädä paikoilleen suremaan, vaikka tällä hetkellä tilanne tuntuu lohduttomalta.   Panssariprikaati, Kaartin jääkärirykmentti ja Kainuun prikaati ottavat nyt jatkaakseen  Hämeen rykmentin toimintoja. Alueelle jää toimimaan Panssariprikaatin alaisuudessa Aluetoimisto, Maanpuolustuskoulutus (MPK) ja monet vapaaehtoiset maanpuolustusjärjestöt. Yhteistyö tulee varmasti jatkumaan Panssariprikaatin kanssa, näin meille on vakuutettu. Kuitenkin muutos tuo enemmän vastuuta myös vapaaehtoisille maanpuolustusjärjestöille maanpuolustustahdon ja -tietouden  sekä veteraaniperinteen ylläpitämisessä.

Puolustusvoimat ovat olleet pakotettuna tekemään säästöjä, joiden seuraukset näemme nyt. Muita lakkautettavia varuskuntia ovat samaan aikaan  Lentosotakoulu ja Pioneerirykmentti ja muutamia muita on lakkautettu jo aiemmin. Tilanne ei voi jatkua enää näin, vaan tulevaisuudessa Puolustusvoimien määrärahoja on tarkasteltava uudelleen. Suomella tulee olla puolustuskykyinen ja uskottava armeija jatkossakin. Yleinen asevelvollisuus ja ajanmukainen kalusto, unohtamatta kertaharjoituksia ja reserviläisten osaamista ovat niitä keinoja, joilla turvataan parhaiten myös Suomen Itsenäisyys tulevaisuudessa.

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: puolustusvoimat, varuskuntien lakkautus

SOTE- uudistus mahdollistaa

Maanantai 29.12.2014 - K.Suhonen

SOTE- UUDISTUS MAHDOLLISTAA ASIAKASLÄHTÖISYYDEN

Meneillään oleva sosiaali- ja terveydenhuollon (Sote) uudistus mahdollistaa nykyistä paremmin asiakas- ja potilaslähtöisyyden. Tällä hetkellä perusterveydenhuolto- ja erikoissairaanhoito toimivat erillään, samoin siihen kiinteästi liittyvät sosiaalipalvelut. Asiakas tai potilas liikkuu organisaatioissa niiden ehdoilla ja jokaiseen hätään haetaan apua eri paikoista. Raja-aidat eri organisaatioiden välillä hidastavat tiedonkulkua ja potilaalta tai heidän omaisiltaa vaaditaan usein aktiivisuutta oikean tiedon löytymiseksi. Erityisesti tämä nykyinen käytäntö kuormittaa monisairaita, joilla saattaa olla myös sosiaalipalveluiden tarvetta. Sekä säännöt että organisaatioiden rakenne jopa estää palveluiden saatavuuden.

Uudistus mahdollistaa tulevaisuudessa sen, että palvelut -palvelupolut voidaan rakentaa ilman raja-aitoja ja päällekkäisyyksiä. Jos suunnittelussa ja toteutuksessa otetaan huomioon nykyistä enemmän ihminen, niin asiat tulevat myös nykyistä nopeammin hoidetuksi. Ihmisen hyvinvointi koostuu kuitenkin monista erilaisista osista ja niiden tulee olla tasapainossa, jotta turvaamme hyvän elämänlaadun. Asiakkaiden palvelutarpeet tunnistaminen onnistuu vain mukaan ottamalla muutokseen myös asiakkaat. Siitä hyviä esimerkkejä on joissakin organisaatioissa perustetut asiakasraadit. Lisäksi asiakkaan ja potilaan sitouttaminen omaan hoitoon vaatii entistä enemmän tiedon jakamista, jotta asiakkaalla on mahdollisuus tehdä todellisia valintoja.

Uudistus vaatii ammattilaisilta hyvää suunnittelua ja aktiivista yhteistyötä yli nykyisten sektorirajojen. Siihen tarvitaan uutta osaamista sekä työntekijöiltä että esimiehiltä. Muutos tapahtuu yhdessä tekemällä tavoitteellisesti ja alueellisesti sopivien ratkaisujen etsimistä yhteistyössä erilaisten toimijoiden kanssa. Tässä yhteydessä täytyy toivoa myös, että sähköiset tietojärjestelmät kehittyvät yhteneväisempään ja asiakasystävällisempään suuntaan.

Edelleen palvelut tuotetaan tai  järjestetään alueellisesti kuntayhtymien pohjalta. Kuntayhtymissä ei kuitenkaan ole olemassa kaikkea osaamista eikä tule ollakaan, vaan tukena tulee käyttää yksityisiä ja kolmannen sektorin toimijoita. Kuntayhtymien tulee pysyä notkeina kehittymään asiakastarpeiden mukaan ja siinä auttaa ulkopuoliset toimijat.

Muutosprosessi on nyt aloitettu ja se on odotettu. Sosiaali- ja terveydenhuollon muutos ei kuitenkaan tapahdu hetkessä, vaan sen toteuttaminen vaatii kaikilta tasoilta jatkuvaa työstämistä. Muutosta tulisi myös pystyä arvioimaan muutenkin kuin taloudellisesti.  Mittareiksi tulisikin ottaa mukaan väestön terveyserot, terveys - ja hyvinvointi. Vuoropuhelua ammattilaisten, lainsäätäjien ja poliittisten päättäjien välillä tarvitaan kokoa ajan.

Sosiaali- ja terveydenhuollon muutos on niin suuri, että sitä ei voida panna kuntoo yhdellä vaalikaudella. Monikanavainen rahoitus on uudistettava ja vaikuttavutta on saatava enemmän. Hallituksen Erva-malli vaikuttaa kovin suurelta huomioimaan alueelliset tarpeet ja suhtaudun siihen hiukan epäillen. Joka tapauksessa nykyisellä tavallakaan ei voida jatkaa, vaan tärkeän asian puolesta on tehtävä työtä koko ajan.

 

Kommentoi kirjoitusta.

Kuntaliitos

Maanantai 29.9.2014 - K.Suhonen

 Lyhennelmä Keskustaan ryhmäpuheenvuorosta Lahden valtuustossa:

Tänään kuusi kuntaa äänesti kuntaliitoksesta. Tätä on edeltänyt tiivis työskentely työryhmissä, kuntalaisten kuulemiset ja erilaiset keskustelufoorumit. Tunteet ovat olleet ajoittain hyvinkin pinnassa. Salpauskunta - sivuilla  olevat ansiokkaat selvitykset ja raportit ovat mahdollistaneet kuitenkin jokaiselle hyvää tietoa. Näistä raporteista Kiitos selvittäjille ja virkamiehille.

Luottamushenkilöt tarkastelevat äänestyspäätöstä tehdessään asiaa oman kunnan knnalta, joko puolesta tai vastaan - niin mekin täällä Lahdeessa. Olisi kuitenkin erittäin tärkeää miettiä, miten Lahden seutu menestyy ja millainen neuvotteluasema sillä on jatkossa valtakunnallisesti? Miten turvaamme alueellisen kilpailukyvyn ja positiivisen imagon ulospäin? Tulisi nähdä, että me vaikutamme siihen, miten menestymme ja miltä näytämme ulospäin. Tilanteessa pitäisi pystyä katsomaan asiaa koko maakunnan näkökulmasta ja pitkälle tulevaisuuteen. Kilpailemme valtakunnallisesti koko ajan siitä, mitkä alueet tulevat menestymään. 

Lahdella ei ole mitään syytä äänestää tässä kuntajakoselvityksessä vastaan. Lahti pärjää yksin, mutta menestyy paremmin, mikäli kuntien yhdistymisiä tapahtuu. Joka tapauksessa niin Lahdella kuin muillakin kunnilla on sopeuttamistarvetta ja - haastetta. Toimintamenoja on saatava vähennettyä.

Ilmapiiri on selkeästi positiivisempi kuntaliitokselle kuin neljä vuotta sitten. Silti kuuden kunnan myönteinen päätös olisi ollut yllätys. Ratkaisevaa onkin pystyä elämään myös päätöksen jälkeen yhdessä kuntien kanssa, jotka , jotka vastaavat ei. Muutoksessa mukana pysyminen vaatii edelleen yhteistyötä. 

Keskustan valtuustoryhmä kannatti kuuden kunnan kuntaliitosta.

Kommentoi kirjoitusta.

Kiinteistövero

Tiistai 10.6.2014 - K.Suhonen

Valtuuston kokouksessa 9.6 tuli päättää ensi vuoden kunnallisverosta, kiinteistöverosta ja koiraverosta. Valtuustoryhmät olivat jo aiemmin sopineet käytännöstä, että asiasta päätetään  kesäkuun kokouksessa, jotta toimialan pääsevät suunnittelemaan ensi vuoden toimintaa. Valtuutetuille on myös erityisen hyvin kerrottu Lahden kaupungin taloustilanteesta ja sopeuttamistapeesta.

Keskustan valtuustoryhmä on ollut  neuvotteluissa valmis harkitsemaan kunnallisveron korotusta 0.25 % ja kiinteistöveron korotusta 15 %. Tiedostamme myös sen, että pelkillä veroilla ei tilannetta muutetaan, vaan tarvitaan konkreettisesti muitakin toimia kaupungin tilanteen korjaamiseksi.

Eilisessä valtuuston kokouksessa kiinteistöveroa esitettiin korotettavaksi 30%. Näin suurta korotusta ryhmämme ei kannattanut. Olimme valmiita äänestämään Kokoomuksen esityksen puolesta, jossa kiinteistöveroprosentti pysyy ennallaan.

Perusteluina päätökselle oli seuraavat huomiot. Vertailtaessa eri kuntien kiinteistöveroprosenttia Päijät-Hämeessä, niin pohjaesitys toteutuessaan olisi ollut maakunnan korkein. Korotus vaikuttaa kaikkiin talouksiin kerrostaloissa omakotitaloihin ja liikehuoneistoihin. Lahdessa on korkea työttömyys ja keskimääräistä alhaisempi tulotaso, mikä tulisi myös ottaa huomioon alueellisissa korotuksissa. On erittäin tärkeää, että turvaamme asumismahdollisuudet omakotitaloissa lapsiperheiden ja pienituloisten osalta. Monella lapsiperheelle on asuntolainaa asunnosta ja elämisen kustannukset ovat muutenkin siinä vaiheessa korkeimmillaan. nykyinen hallitus on muutenkin lisännyt asumisen kuluja, kuten energiaverot ja asuntolainojen vähnnysoikeuden vähentäminen.

Korotus vaikuttaa myös asukkaiden lisäksi yrittäjiin ja etenkin pienyrittäjiin. Tavoitteena tulisi kuitenkin olla, että entistä enemmän tuettaisiin pienyrittäjien  toimintamahdollisuuksia. Jos tavoitteena on heidän lisääminen, niin miksi teemme tälläisiä päätöksiä? Keskustan likehuoneistoja oon vapaana  ja osa sinnittelee tällä hetkellä toimeentulon kanssa, kun muutenkin ympäristö on muutoksessa (toriparkki).

Mielenkiintoista on nähdä, muuttuuko isojen puolueiden kannat syksyn aikana. Päätös tulee uudelleen ajankohtaiseksi loka- marraskuussa.

Kommentoi kirjoitusta.

Lahden kaupunginsairaalan muutos/ puhe valtuustossa

Maanantai 9.6.2014 - K.Suhonen

Lahden kaupunginsairaalan uudistamista koskeva hankesuunnitelmamuutos  tuli valtuuston käsittelyyn 9 kuukauden kuluttua uudelleen edellisestä hyväksynnästä. Tälle esiteltiin perusteluiksi sairaalapaikkojen vähentäminen ja niiden muuttaminen entistä asiakaslähtöisemmiksi, avoterveydenhuollon palveluiden sijoittaminen  sairaalapaikoilta vapautuviin tiloihin ja uudisrakentamisen välttämiseltä kokonaan. Lyhyessä ajassa hankesuunnitelmaan oli tehty isoja muutoksia ja vähennetty rakennuskustannuksia. Laitoshoitopaikat on tarkoitus siirtää tulevaisuudessa Jalkarantaan.

Jalkarannan sairaalan uuden osan muuttamista akuutti- ja kuntoutussairaalaksi perustellaan hyvillä tilaratkaisuilla, joilla vältetään investoinnit vuodeosastoihin kaupunginsairaalassa. Vuonna 2007 valmistunut J-rannan sairaalan uudisosa suunniteltiin  alunperin tulevaisuuden muuttuville tarpeille ja nyt niille on tullut tarvetta.  Tilojen muuttaminen 1.5milj eurolla on varmasti mahdollinen. Sitä ennen tulee kuitenkin järjestää nykyiselle 170 potilaalle korvaavat tilat palvelutaloista, sillä kotihoitoon he tuskin sijoittuvat.  On kyse isosta potilasmäärästä ja heidän omaisistaan, joille aiemmin luvattu lopullinen hoitopaikka muuttuukin nyt  toiseksi. Miten tämä hallitaan vanhusten palveluissa ja kuinka nopeasti on löydettävissä korvaavat tilat? Muutoksen johtaminen on iso haaste sekä henkilöstön että potilaiden osalta.

Erityistä huolta aiheuttaa  voimakas ja aikaisempaa suurempi pitkäaikaispotilaiden laitoshoitopaikkojen vähentäminen. Turvataanko avohoidon resurssit samalla? On totta, että on järkevää lisätä palvelutaloasumista ja  kotihoitoa, sillä ikäihmisten määrä kasvaa voimakkaasti ja jo nyt ollaan ikääntyvien kaupunkien kärjessä.  On mielestäni hyvin positiivisesti ajateltu, jos Lahti voi korvata vaikeasti pitkäaikaissairaiden hoidon palvelutaloasumisella jättämällä ainoastaan 70 pitkäaikaislaitoshoidon paikkaa. Kohderyhmänä eivät ole ainoastaan ikäihmiset vaan myös nuoremmat fyysisesti vaikeasti vammautuneet. Palvelutalojen henkilöstörakenne  ja mitoitus on erilainen kuin sairaalassa.

Laitospaikkojen vähentäminen tapahtuu kaikkialla samaan aikaan, muissa kunnissa ja erikoissairaanhoidossa. On toivottavaa, että akuutti- ja kuntoutussairaalan osastoilta on jatkossa tilaa erikoissairaanhoidon potilaille, jotka siirtyvät entistä nopeammin perusterveydenhuoltoon. Uudet osastot eivät saisi tukkeutua sen vuoksi, että Lahdella ei ole mahdollisuuksia löytää heille oikeaa jatkohoitopaikkaa -oli se sitten koti tai palvelutalo. Meillä on ollut koko ajan jonoa palvelutaloihin ja syksyllä on edessä Tapanilan osastoryhmän lakkautus. Eriasteisille hoitopaikoille tulee olemaan koko ajan tarvetta.

Akuutti- ja kuntoutussairaalan sijainti Jalkarannassa vaikeuttaa omaisten ja henkilöstön kulkemista aikaisempaan verrattuna.  Omaisten tuki on kuitenkin kuntoutumisessa erityisen tärkeää ja  merkityksellistä.  Keskustaan  on huomattavasti helpompi tulla eri puolelta maakuntaa. Mielestäni tähän tarpeeseen tulee pystyä vastaamaan lisäämällä joukkoliikenteen vuoroja ja etenkin palvelulinjan liikennöinti alueelle.

Esitän lopuksi ponnen, jossa pyydetään sosiaali- ja terveystoimea arvioimaan omien palvelutalojen henkilöstörakenne- ja mitoitus  liittyen Kaupunginsairaalan muutoshankkeeseen ja Jalkarannan sairaalan nykyisten laitospaikkojen  muuttamiseen akuutti - ja kuntoutussairaalaksi sekä pitkäaikaishoidon laitospaikkojen vähentämiseen. Selvitys asiasta tulee antaa sosiaali- ja terveyslautakunnalle.

 

 

Kommentoi kirjoitusta.

Strategia puheenvuoro valtuustossa

Maanantai 22.4.2013 - K:Suhonen

Lahden Keskustan valtuustoryhmä nosti esille  valtuustossa erityisesti kaksi strategista päämäärää, jotka olivat...

" Kaupunki turvaa edellytykset  asukkaiden hyvinvoinnille" ja "Lahti on kestävän kehityksen edelläkävijä ja kansainvälisesti tunnettu ympäristökaupunki."

Tiedostusvälineet nostivat esille ryhmäpuheenvuorostamme vain ympäristönäkökulman ja siihen liittyen tuulivoimaloiden rakentamiseen Lahteen. Tuulivoimaloiden lisäksi otimme esille myös muut uusiutuvat energiamuodot. Lahti ei ole tuulivoiman käytölle kaikkien otollisin alue, mutta mahdollisuus kokeiluun voisi löytyä esimerkiksi Renkomäen harjulta. Näiden lisäksi ympäristön ja asuinaluieden rakentamisessa tulisi huomioida erilaisten viheraluiden mahdollisuus toimia virkistys- ja viljelytarkoituksessa, vaikka pyrimme tiiviiseen kaupunkirakenteeseen. Nämä eivät poissulje toisiaan. Asukkaiden on vaikea tehdä ympäristöystävällisiä vallintoja, jos niiden valintojen tekeminen on tehty vaikeaksi. Toimiva joukkoliikenne - sähkö- ja biokaasubussit sekä yksityisautoilun vähentäminen keskustassa vähentää ilman saasteita. Ympäristöteema tulisi näkyä entistä paremmin sekä ulospäin että omille asukkaille.

Toinen erittäin arvokas ja  tärkein päämäärä on tehdä Lahdesta lapsiystävällinen kaupunki. Nostamalla lapset keskiöön rakennamme tulevaisuutta lujalle kalliolle. Toimintaympäristöä ja palveluiden tarkastelua tulee katsoa entistä enemmän tästä näkökulmasta. Toimiva päivähoito ja monipuoliset palvelupistet ovat osa tätä ajattelua.  Siihen kuuluu myös huolehtiminen perheiden hyvinvoinnista. Tässä ajassa on vaarana syrjäytyä sekä taloudellisesti että sosiaalisesti. Palveluiden lisäksi tulee kiinnittää huomiota yritysmyönteisestä asenteesta ja palveluista, jotta saadaa alueelle lisää työpaikkoja. Työpaikkojen lisäksi taistelemme nykyisin myös nuorisoasteen opiskelupaikkojen säilymisen puolesta. Opiskelupaikat mahdollistavat vastaavasti työntekijöitä yrityksiin.

Strategian toteutuminen on nyt luottamushenkilöistä ja kaupungin työntekijöistä kiinni. Konkreettisilla päätöksiä tekemällä osoitamme sen todeksi.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: strategia, lapset , ympäristö

Launeen koulu

Maanantai 8.4.2013 - K. Suhonen

Monet vanhemmat ovat laittaneet viestiä Launeen koulun tilanteesta, jossa sekä lapset että työntekijät oireilevat vaikeasti. Lukuisat korjaukset näyttävät epäonnistuneen ja pitkittäneen tilannetta, vaikka tarkoitus on ollut toinen.

Kiitän kaikkia sähköpostin lähettäneitä hyvästä informaatiosta, jossa kuvaatte tilannetta. On hyvä, että viestiä laitetaan suoraan valtuutetuille.

Osa valtuutetuista on pyytänyt pikaisesti tiedotus- ja keskustelutilaisuutta Launeen koulun tilanteesta, jossa on mukana myös keskeiset viranhaltijat. Tämä tilaisuus on luvattu meille järjestää tällä viikolla. Tilanne on päässyt vaikeaksi ja päätöksiä tilanteen korjaamiseksi on tehtävä.

Tärkeintä on nyt katsoa eteenpäin ja välttää toistamasta samoja virheitä. Tärkeää olisi myös järjestää esim vanhempainilta, jossa käsiteltäisiin lasten -koululaisten altistumisen ja oireilun vaikutusta myöhempään kehitykseen. Monenlaista epätietoisuutta ja huolta esiintyy luonnollisesti.

Toivon asiaa saadaan eteenpäin!

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: sisäilma, Launeen koulu

Lastensuojelu

Tiistai 16.10.2012 - Kaarina

Sain tänään olla mukana lastensuojelun ohjausryhmän kokouksessa. Kokous oli hyvin informatiivinen ja siitä huokui vahva tahto painopisteen siirtämisestä ennaltaehkäisyyn ja perhehoidon lisäämiseen. Tämä kaikki vaatii toiminnan ja resurssien uudelleen organisointia eikä tapahdu hetkessä. Työ vaatii kaikkien sitoutumista ja pitkäjänteistä kehittämistä.

Lastensuojeluilmoitusten määrä on ollut tänä vuonna kasvussa, mutta siihen on varmasti syynsä myös ilmoitusherkkyyden lisääntyminen.Huostaanotot vaihtelevat vuosittain, mutta kasvua on edelliseen vuoteen verrattuna kiireellisten sijoitusten kohdalla. Uusien sijoitusten vastapainona on kuitenkin purettujakin huostaanottoja.

Lastensuojelun asiat ovat olleet erityisenä painopisteenä lautakunnassa. Toimintaa on uudelleen organisoitu ja esimiestyöllä on myös ollut merkittävä osuus asiaan. Sisällön kehittäminen on nyt mielestäni hyvässä vauhdissa. Toiminnalla on päämäärä ja laatukriteerit entistä selvemmin. Kehittämistyössä otetään huomioon huomioon asiakkaidenkin näkökulma ja palaute, mikä on avainasemassa toiminan onnistumsiessa.

Lastensuojelun kenttä on haastava ja laaja. Eniten toivon, että henkilöstö jaksaa tällä sektorilla tehdä työtä ja se myös kiinnostaa jatkossakin alalle opiskelevia. Osaava ja motivoitunut henkilöstö on avainasemassa. Lastensuojelu tarvitsee tuekseen myös muiden sektoreiden työpanoksen kouluissa ja neuvolapalveluissa, jotta asiat toimisivat lapsen ja perheen kannalta parhaiten. 

Keskiössä on varhainen puuttuminen ja varhainen tuki.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: lastensuojelu, varhainen tuki

Vanhuspalvelulaki

Sunnuntai 14.10.2012 - Kaarina

VANHUSPALVELULAKI ON MUUTAKIN KUIN HOITAJAMITOITUSTA

Vanhuspalvelulaki tulee eduskunnan käsittelyyn lähiaikoina ja voimaan asteittain vuoteen 2015 mennessä. Laki on ajankohtainen ikäihmisten määrän lisääntyessä voimakkaasti koko maassa. Laki on myös tarpeellinen, jotta voimme vaatia ja valvoa, että tulevaisuudessa ikäihmisten palvelut hoidetaan kunnolla. Toisaalta on surullista, ettemme pysty huolehtimaan asianmukaisesti ja tasa-arvoisesti ikäihmisten hyvinvoinnista ilman erikseen säädettävää lakia. On kuitenkin huomattu, että kunnan viranhaltioita ja päätöksentekijöitä ohjaa liikaa talous. Kunnan perustehtävä on kuitenkin järjestää asukkailleen peruspalvelut.   Palveluiden tuottama hyöty asukkaille on myös taloudellista, jolloin pysytään paremmassa kunnossa pidemmän aikaa. Vanhuspalvelulaki on yksi keino parantaa ikäihmisten elämänlaatua ja arkea.

Julkisuus lain osalta keskittyi pitkään hoitajamitoitukseen, mikä on yksi hoidon laadun mittari. Hoidon laatu koostuu kuitenkin monista tekijöistä, kuten osaamisesta, asenteista ja hyvästä johtamisesta. Eduskunnan hyväksynnän jälkeen olisi erittäin tärkeää, että lain sisällöstä informoidaan laajasti julkisuudessa ja koulutustilaisuuksien avulla. Ilman tietoa emme osaa vaatia lain mukaisia palveluita ja valvoa niiden laatua.

Erityisen hyvää vanhuspalvelulain luonnoksessa on se, että pyritään puuttumaan ajoissa toimintakyvyn heikkenemiseen ja sen riskitekijöihin.  Se turvaa ikääntyneelle pääsyn palvelutarpeen arviointiin.  Kiireellisestä sosiaalipalvelutarpeesta voi ilmoittaa mm. henkilö itse tai omainen, sekä tarvittaessa muu henkilö tai viranomainen voi myös pyytää arviointia. Terveyden ja sairaanhoidon palvelutarpeen arviointi on tässä tapauksessa aloitettava 7 päivän sisällä yhteydenotosta. Laki velvoittaa kunnan järjestämään iäkkäiden henkilöiden palvelut, mikäli palvelutarpeen arvioinnissa niin todetaan. Kiireettömissä tapauksissa viimeistään 3 kk:n sisällä. Laki velvoittaa tarjoamaan määrältään ja laadultaan riittävät palvelut.  Palvelutarpeen arvioinnissa on otettava huomioon myös ikäihmisen oma näkemys hoidon tarpeesta. Palvelutarpeen arviointien lisääntyessä myös kotiin annettavien palveluiden tulee kehittyä voimakkaasti ja monipuolistua, mikäli halutaan toimia lain hengen mukaisesti. Nykyisellä kotihoidolla tämä ei onnistu.

Mielestäni kuntien on jatkossa lisättävä myös matalankynnyksen neuvontapalveluita ja päivätoimintaa. Lisäksi erilaiset järjestöt on otettava mukaan todellisiksi kumppaneiksi suunniteltaessa ikääntyvien toimintaa alueella. Lahdessa toimii hyvin PalveluSantra- neuvontapiste ja toiminnassa ovat sekä muistipoliklinikka että geriatrinen arviointiyksikkö.  Näiden toimintaa tulee tulevaisuudessa varmasti laajentaa, jotta voidaan vastata tarpeeseen. Muistipotilaiden osalta on todettu, että tutkimus ja hoito on jo nyt valtakunnallisesti alimitoitettu.  Terveydentilan kartoitus tulisikin olla nykyistä helpommin saatavissa myös eläkkeelle siirtymisen jälkeen.  Tämä olisi selkeästi ennaltaehkäisevää ja edullista.

Lakiluonnoksen yhtenä puutteena on, että siitä on jätetty pois omaishoito. Omaishoito koskettaa kaikkia ikäluokkia, mutta eniten yli 65-vuotiaita. On huomattavissa selkeää epätasa-arvoisuutta omaishoidon tuen etuisuuksissa sen mukaan missä asuu. Nyt kunnat voivat edelleen määritellä siihen käytettävän määrärahan ja omaishoidon kriteerit.  Omaishoito on hoidettavan kannalta ehdottomasti paras vaihtoehto, sillä se mahdollistaa yksilöllisen ja turvallisen hoitoympäristön, mikäli omaishoitajan hyvinvoinnista muistetaan myös pitää huolta. Omaishoitoa tukevat tällä hetkellä monet valtakunnalliset järjestöt ansiokkaasti, mutta siihen tarvitaan vielä nykyistä vahvempi tuki yhteiskunnalta. 

Uusi vanhuspalvelulaki vaikuttaa vahvasti myös Lahden palveluihin, sillä ennusteiden mukaan ikäännymme voimakkaasti. Valvova viranomainen voi jatkossa puuttua herkemmin epäkohtiin, kun laki on takana. Käytännössä muutos tulee lähteä kuitenkin kuntapäättäjistä, jotka ovat tietoisia lain sisällöstä ja ohjaavat toimintaa sen hengen mukaisesti. Tulevissa kuntavaaleissa ratkaistaan, millaisia päättäjiä halutaan. Päättäjiltä vaaditaan kuitenkin tulevaisuudessa entistä enemmän aikaa ja osaamista lakisääteisistä asioista, vaikka viranhaltijat niitä valmistelevat.

 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: hyvä hoito, omaishoito, vanheneminen

" Kaikki Lapsen parhaaksi"

Sunnuntai 14.10.2012 - Kaarina

Olin eilen Lahden Ensi- ja turvakotiyhdistyksen 60-vuotisjuhlassa konserttitalolla. Ensimmäinen ensikoti perustettiin Helsinkiin vuonna 1942 ja toiminta ja toimintamuodot ovat siitä laajentuneet ympäri Suomea. Lahti on ollut siis ensimmäisten joukossa.

Ensikoti-toiminta on edelleen erittäin ajankohtaista ja tarpeellista, sillä sen palveluille on runsaasti kysyntää. Ensikoti tukee ja auttaa monia lapsiperheitä alkuun antamalla yksilöllistä tukea kriittisessä elämänvaiheessa.  Syntyvän tai syntyneen lapsen paras paikka on useimmiten oma perhe, mutta olosuhteet voivat olla sellaiset että perhe ei yksin selviä tilanteesta. Syyt voivat olla hyvin moninaiset kuten puutteet arjen hallinnassa tai vauvan hoidossa, mahdollisesti myös mielenterveys – ja päihdeongelmat. Kuntoutuminen voi lähteä kuitenkin hienosti etenemään, kun saa siihen apua ja tukea.

Meillä Lahdessakin on huomattavasti kehitettävää kunnallisissa palveluissa, joilla voidaan tukea vauva- ja lapsiperheiden arkea.  Monet perheet joutuvat koville uuden perheen jäsenen synnyttyä. Jo  pelkkä väsymys perheessä voi  tahtomattaan johtaa ei -toivottuihin sanoihin ja tekoihin, mikä kiristää parisuhdetta.  Sen vuoksi olisi erittäin tärkeää, että voisimme tarjota lapsiperheille nykyistä enemmän perinteistä kotiapua . Nyt kotiapua annetaan hyvin rajatusti ja valikoiduille perheille. Tässä olisi konkreettinen kehittämiskohde ja ennaltaehkäisevä toimenpide.

Lisäksi moni kunta maksaa erillistä kuntalisää lapsiperheille, jotka hoitavat lapsensa kotona. Taloudellinen tuki mahdollistaisi myös Lahdessa monille perheille  sen, että toinen vanhemmista voisi jäädä kotiin. Meillä tulisi olla tarjolla lapsiperheille erilaisia vaihtoehtoja sen mukaan, miten perhe haluaa lasten hoidon järjestettävän. Toisille päiväkoti on hyvä ratkaisu ja toisille mahdollisesti perhepäivähoito tai yksityinen. Keskustalaiset kuntavaaliehdokkaat ovat tätä Lahti-lisää aiemmin voimakkaasti ajaneet eteenpäin, mutta tulleet siinä tyrmätyiksi.

Eilinen tilaisuus osoitti vahvasti kuinka tärkeää on, että mahdollistamme lapsille parhaan mahdollisen elämänalun. Ensi- ja turvakoti tekee sinä upeasti osansa, mutta myös kunnan järjestämät palvelut vaikuttavat siihen, miten perheet täällä voivat ja elävät.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: vauvaperheet, lapsiperheiden kotiapu

Keskustan kehittäminen

Lauantai 6.10.2012 - Kaarina

Torilla tiedusteltiin kovasti, että mitä mieltä olet toriparkista ja miten kehittäisit ydinkeskustaa?

Jokainen kaupunki tarvitsee vetovoimaisen ja viihtyisän keskustan, joka houkuttelee ihmisiä. Kesäisin on huomattavasti parempi tilanne kuin tähän aikaan vuodesta. Nyt kaivattaisiin katettua kahvilaa ja tapahtumia torille. Viime jouluna saatiin onneksi siistit punaiset mökit, joita voidaan hyödyntää erilaisissa tapahtumissa myynti- ja esittelytiloina. Joskus kaipaan torille myös entistä suihkuallasta ja jokatapauksessa enemmän penkkejä.

Joukkoliikennettä tulee kehittää edelleen voimakkaasti ja erilaisia lippuvaihtoehtoja, jotta ihmiset pääsevät mutkattomasti ja edullisesti keskustaan. Tällä hetkellä bussilippu on mielestäni hintava yksittäisinä matkoina. Joukkoliikenteen lisäksi kehittäisin keskustaa nykyistä enemmän kävelijöiden ehdoilla.

Toriparkin osalta olen huolestuntunut sen korkeista ja muuttuvista kustannusarvioista haastavan maaperän vuoksi. Ratkaisu on  ollut toimivat monissa kaupungeissa, mutta pitää arvioida tarve ja sen soveltuvuus meillä. Mikäli toriparkki rakennetaan,niin mielestäni siinä tulee olla ulkopuolista rahoitusta. Lahdella on meneillään  monia investointeja tällä hetkellä, kuten koulujen rakentaminen Liipolaan ja Jalkarantaan. Toriparkki investoinnilla ei ole niin kiire tälläisenä ajankohtana.

Toivon, että Keskustan puistoista pidetään huolta ja myös lapsilla on niissä osansa. Kannatan matkakeskuksen rakentamista rautatieaseman yhteyteen ja nykyinen linja-autoasema suunnitellaan muuhun käyttöön. Kaipaan Lahteen lisäksi Jyväskylän kaltaista järjestötaloa.  Ihmisten ikääntyessä esteetön  liikkuminen tulee myös huomioida kaikessa suunnittelussa.

1 kommentti . Avainsanat: keskusta

Kuntavaalikampanja Saila ja Kaarina

Perjantai 5.10.2012 - Kaarina

Päätin tehdä yhteistyötä saman valtuustoryhmän jäsenen - Sailan kanssa kuntavaaleissa. Päätös yhteistyöstä syntyi helposti, sillä molemmilla on sama elämänvaihe ja osittain samat tavoitteetkin. Kuntavaaliteemoissa painotamme erilaisia asioita, mutta keskustalaisuuden vahva henki on taustalla. Elämässä harvoin saavuttaa mitään ihan yksin, sillä aina tarvitaan yhteistyötä.

Toimintaamme voi seurata nyt yhteiseltä kotisivulta vaalien ajan www.sailajakaarina.net

Minulta on kysytty monesti myös miksi olen keskustalainen? Osittain sattumaakin, mutta en kokenut olevani vahvasti oikeistolainen tai vasemmistolainen. Olisin voinut olla vihreä, mutta päätin olla vihreä keskustalainen liittyessäni noin kymmenen vuotta sitten puolueeseen.Kristilliset arvot ovat myös tärkeitä, mutta en halua sotkea niitä politiikkaan.

Keskustalaisuudessa minua viehättää se, että ollaan  tavallisen ihmisen asialla. Terveydenhuollon ammattilaisena koen ja näen, että toimivat peruspalvelut ovat ihmisen hyvinvoinnin kannalta erityisen tärkeässä roolissa. Ennalta ehkäisevä työ on taloudellisin ratkaisu monessa asiassa. Suomen vahvuutena on myös hyvä peruskoulu, jonka tasoa tulee edelleenkin puolustaa osana hyvinvointia. Koulutus antaa samanalaiset mahdollisuudet tulotasosta riippumatta edetä elämässä eteenpäin. Jo puolueen perustaja Santeri Alkio piti  tätä tärkeänä.

Keskustalainen vihreys korostaa, että ihminen elää jatkuvassa vuorovaikutuksessa luonnon kanssa. Ihminen tarvitsee luontoa ja sitä kautta tuntee vastuunsa myös sen hoidosta. Meillä on hyvä maaperä tuottaa puhdasta ruokaa ja puhtaat vedet.Kannatan ehdottomasti, että meillä tuotetaan edelleenkin elintarvikkeita. Lähiruoan saamista kuluttajien ulottuville tulee edistää nykyistä tehokkaammin sen ekologisuuden ja terveellisyyden vuoksi. Tuottajilla pitäisi turvata riittävä korvaus tuotteen myyntihinnasta.

Toivon, että voin olla jatkossakin kuntalaisten asialla, mutta siitä en päätä minä. Ajatukseni ja keskeiset tavoitteet on laitettu sen vuoksi näkyville. Viikonloppuisin olen myös Sailan kanssa liikkeellä torilla ja kauppakeskuksissa, jolloin mahdollisuus kysellä tarkemmin.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: yhteistyö, keskustalainen

AJATUKSIA

Maanantai 30.4.2012 - Kaarina Suhonen

Keskustan tuleva puheenjohtaja

Nyt on selvillä tulevat puheenjohtajaehdokkaat, jotka kisaavat Rovaniemellä seuraavasta kaudesta. Joukkoon olisi sopinut hyvin yksi naisehdokaskin, mutta potentiaalisista naisista kukaan ei ollut siihen tällä hetkellä halukas. Sukupuoli ei ole kuitenkaan oleellisin valintaperuste, vaan pätevyys tehtävään.

Oma suosikki näistä ehdokkaista helppo valita, sillä kaipaan puheenjohtajalta vahvaa eteenpäin katsomista ja yhteistyökykyä. Tämän lisäksi on erittäin tärkeä, että puheenjohtajalla on selvä näky siitä, mitä keskustalaisuus on.Puheenjohtajalle on eduksi myös, ettei hänellä ole ennestään  "poltettuja siltoja"  takanaan ja on soittanut toiminnallaan positiivista asennetta.

Tulen äänestämään Tuomo Puumalaa puolueen johtoon tästä ehdokasjoukosta. Muutkaan eivät ole huonoja, mutta jäävät tässä kilpailussa toiseksi. Jokaiseen tehtävään tulee valita sopiva ja pätevä. Mielenkiinnolla jään odottamaan, mitä muut ajattelevat.... Kohta alkaa jäsenäänestyskin.


Lapsissa on tulevaisuus

On ollut antoisaa omassa elämässä katsoa kolme eri-ikäisen lapsen kasvua ja kehitystä. Jokainen heistä kehittyy omalla tavallaan, mutta samojen biologisten kehitysvaiheiden kautta. Välillä siinä myllerryksessä on vanhemmillakin olemista ja haastetta etsiä oikeita keinoja tilanteiden eteenpäin viemiseksi järkevästi. Tällä hetkellä kaksi murrosikäistä ja yksi uhmaikäinen esikoululainen:)

Esikoululainen on menossa ensi syksynä kouluun, joten erityisen mielenkiinnolla seuraan koulujen korjaustarpeita Lahdessa. Korjattavien koulujen määrä on melkoinen, kun tehdyt korjauksetkaan eivät ole osassa onnistuneet. LAhdessa on esitetty monenlaisia investointitarpeita, mutta erityisesti koulut, päiväkodit ja hoitolaitokset tulisi laittaa investointilistan kärkeen. Valtio supistaa tällä hetkellä investointimäärärahaa kouluihin, joten kunnan pitää sitten varautua rahoittamaan nämä hankkeet itse.

Koulujen korjausten toivon onnistuvan ja etenevät suunnitelmien mukaan, jotta oppilaat pääsevät mahdollisimman nopeasti parakista takaisin koulutiloihin. Sisäilman laatu on tärkeää sekä oppilaille että työntekijöille. Lahdessa koulurakennukset ovat sen verran vanhoja, että ylläpitokorjauksiinkin tulisi olla vuosittain riittävä summa.

Pidän järkevänä, että valtuusto ottaa uudelleen käsiteltäväksi investointilistan, sillä päätöksiä tehtäessä ei ollut nykyistä tietoa käytettävissä. Toivotaan, että mahdollisimman moni valtuutettu on samaa mieltä kanssani. Lisäksi sivistystoimialan palveluverkkoselvitys on valmistumassa keväällä.



Mielenterveys- ja päihdekuntoutujien avohoito 3.4.2011

Mielenterveys – ja päihdeongelmat koskettavat yhä useampaa suomalaista. Sairastavuus on lisääntynyt ja useimmiten molemmat ongelmat ovat samalla ihmisellä. Tämä pitäisi näkyä myös peruspalveluiden tarjonnassa, eikä vain kysynnässä.  Julkisen terveydenhuollon työntekijät tarvitsevat lisää osaamista näiden asioiden kohtaamiseen ja hoitoon. Lisäksi tarvitaan nykyistä enemmän työntekijöitä vahvistamaan mielenterveyspalveluita.

Onneksi meillä on osaamista myös järjestöissä, jotka toimivat usein lähellä ihmisten arkea ja matalan kynnyksen – periaatteella. Järjestöillä on mahdollisuus muuttua nopeasti organisaationa ajan haasteiden mukaan. Järjestöjen ja kolmannen sektorin kanssa tulisi olla nykyistä enemmän rakentavaa yhteistyötä, jotta osaaminen saataisiin oikeasti näkyväksi ja käyttöön. Kolmannen sektorin ja järjestöjen työ on vielä osittain aliarvostettua. Toimijoiden verkostoituminen auttaa myös tunnistamaan eri sektoreiden osaajien vahvuuksia ja kohdentamaan ne yhdessä oikein.

Mielenterveys- ja päihdekuntoutujat tarvitsevat muita enemmän aktiivisia toimenpiteitä ulkopuolisilta, sillä voimavarat itsehoitoon eivät usein riitä. Säännölliset terveystarkastukset, jossa katsotaan sekä fyysinen että psyykkinen terveys, voisivat olla yksi keino selviytyä paremmin avohoidossa ja pysyä kunnossa. Monet psyykelääkkeet saattavat lihottaa ja muutenkin sairastaminen lisää haitallisia elintapoja. Useimmiten terveys on keskimääräistä heikompi ja elinikä voi olla lyhyempi. Peruspalvelut eivät saa olla myöskään liian kaukana, jotta niihin hakeudutaan ajoissa. Uusi terveydenhoitolaki tulee voimaan toukokuussa, mutta mielenterveyslaki pysyy ennallaan. Seuraavaksi voisi olla ajankohtaista päivittää tähän aiheeseen liittyvät lait.

 

 

LÄHI- JA LUOMURUUAN EDISTÄMINEN 6.3.2011

Ruoalla on suuri merkitys meidän terveydelle ja hyvinvoinnille. Kärjistäen voisi sanoa, että olemme sitä mitä syömme. Omilla ruokavalinnoilla voimme heikentää tai vahvistaa myös luontoa. Lisäksi ruoankulutus vaikuttaa välillisesti energian - ja veden kulutukseen sekä jätteen määrään. Kotimaisilla valinnoilla edistämme samalla suomalaista työtä, kun tuotteet hankitaan omasta maasta.

Tuotteiden pakkausmerkintöihin tulisi saada entistä paremmin esille se, mitä tuote sisältää ja miten se on prosessoitu. Erilaiset koodit eivät kerro tavalliselle kuluttajalle, mitä aineita siihen on lisätty. Erityisesti pienille lapsille haluaisi tarjota mahdollisimman puhdasta ja kotimaista ruokaa. Pahimmillaan tuotteissa voi olla runsaasti lisä- ja säilöntäaineita, joilla on todettu olevan haitallisia vaikutuksia terveyteen. Luomu – ja lähiruoka olisi vastaus tähän tarpeeseen. Samalla edistäisimme pientuottajien mahdollisuuksia ylläpitää elinkeinoa ja työllistää itsensä. Suomen tulee vastustaa lisäksi geenimuunneltua ruokaa. 

Suomalaisten vihannesten ja hedelmien on todettu soveltuvan parhaiten meille suomalaisille, sillä elimistömme pystyy hyödyntämään niiden ravintoaineet geeniperimän ansiosta parhaiten.  Ulkomaiset tuotteet altistuvat usein pitkille kuljetuksille ja niiden hiilijalanjälki on suomalaisia tuotteita huonompi. Pitkät kuljetusmatkat edellyttävät myös enemmän pakkausmateriaalia, säilöntäaineita, kuljetuskustannuksia ja moniportaisia organisaatioita.

 

Pidän erityisen hyvänä, että esimerkiksi koulujen ja päiväkotien hankinnoissa on pyritty lisäämään paikallisia tuotteita. Monissa kunnissa hankintaosaaminen ei kuitenkaan ole vielä kehittynyt niin, että paikalliset ja kotimaiset tuotteet turvattaisiin lähialueelta. Kilpailutuksessakin voidaan asettaa sellaisia ehtoja, että paikalliset toimijat pärjäävät kilpailutuksessa.

Lähiruoan kysyntä on kasvanut viime vuosina, mutta sen saaminen jokaiseen ruokapöytään on vielä haasteellista. Pientuottajien tuotteet löytyvät paremmin pienistä maaseutukaupoista, mutta ei supermarketeista. Lähiruoan kannattavuuden lisääminen edellyttää kuitenkin suurempia markkinoita.  Onneksi muutamia tuottajatoreja on kuitenkin perustettu alueellemme, joissa lähi- ja luomuruoan tuottajat ovat päässeet esille.  Myös torit ja markkinatapahtumat ovat olleet näiden tuottajien suosiossa. Haasteena on edelleen lähi – ja luomuruoan korkea hinta. Sitä laskemalla voitaisiin myös saavuttaa suurempia asiakasmääriä. Erilaisten tukien ja lainsäädännön avulla tilannetta voitaisiin yrittää kuitenkin korjata niin Suomessa kuin Eu: ssa.

 

 

ERI-IKÄISTEN IHMISTEN ARKI - YKSI KESKUSTELUN AIHE TÄNÄÄN 26.2

Olin tänään mukana pääministerin kuntakierroksella ja keskustelin ihmisten kanssa siitä, mikä on tämän hetkinen arki ja miten eri kunnissa palveluita on järjestetty. Peruspalveluiden toimivuus on keskeisessä merkityksessä, kun sairastuu tai elämässä tulee yllättäviä taloudellisia muutoksia. Palvelut tulisi olla turvattu ja saatavilla muuallakin kuin suurissa taajamissa.

Orimattilassa tuli viestiä siitä, että kiinteistöveron korottaminen ja korkea energiaverotus on haasteellinen pienituloiselle omakotiasujalle. Omistusasunnossa asuja ei saa tukea mistään, vaikka menot kasvaisivat kovasti. Joillekkin voi tulla eteen asunnon myynti, kun rahat eivät enää riitä.

Keskeinen viesti oli myös, että takuueläke on edelleen hyvin pieni, vaikka korotusta tulee 1.3 alkaen  n. 500 eurosta 687 euroon. Lisäksi omaishoidon tukeen toivotaan parannusta, sillä kuntien määrärahasidonnainen tuki ei riitä kaikille tarvitsijoille ja kriteerit ovat erilaiset eri kunnissa. Omaishoidon tuki pyritään siirtämään kunnilta Kelalle, mikä lisäisi ihmisten tasa-arvoisuutta eri puolilla Suomea.

Nuorten työttömyys on uhka hyvinvoinille ja heille tulisi turvata mahdollisuus päästä joustavasti työelämään. On kohtuutonta puhua eläkeiän nostosta, sillä painopiste tulisi olla työuran alussa. Monet vanhemmat ihmiset olivat huolissaan myös omista lapsen lapsistaan, jotka eivät pääse elämässä eteenpäin työttömyyden vuoksi. Monelle myös työssä jaksaminen on arkea, jota tulisi tukea kuntoutuksella ja erilaisilla työajan joustoilla. Moni haluaisi työajan joustoja enemmän.

Eduskunnan tulee tulevaisuudessa miettiä, miten turvataan peruspalveluiden rahoitus, jotta ihmiset olisivat tasa-arvoisessa asemassa. Hyvinvointimme tulee jatkossakin perustua julkisiin peruspalveluihin. Mikäli ihmiset saavat apua ja ennaltaehkäisy toimii, niin ongelmat eivät pääse kehittymään pahaksi. Lisäksi kuntiin tulisi perustaa nykyistä enemmän yhteispalvelupisteitä, mistä saisi apua useampaan asiaan joustavasti.

 

 

LAPSILISÄT       - TÄSTÄ VOISI ALOITTAA PERHEMINISTERI

Lapsilisä muuttuu joissakin perheissä tuloksi, mihin tulisi puuttua nopeasti.  Julkisuudessa käyty keskustelu ei mielestäni ole nostanut tärkeintä asiaa esille. On ehdotettu, että lapsilisät voisi poistaa tai vähentää hyvätuloisilta perheiltä. Lapsilisä on kuitenkin tarkoitettu lapsen hyväksi vanhempien tulotasosta riippumatta, mikä on mielestäni hyvä asia. Tulot on tarkoitettu käytettäväksi lapsen hyvinvoinnin tukemiseksi ja edistämiseksi.

Lapsilisien osalta tulisi keskustella enemmän siitä, miksi ne muuttuvat tuloiksi pienituloisilla perheillä, jos he anovat taloudellista tukea sosiaalitoimesta. Tässä on selkeä epäkohta. Lapsissa on meidän tulevaisuus, eivätkä lapsilisät saisi vaikuttaa näin käänteisesti. Meillä on yhteiskunnassa lapsiperheiden köyhyys lisääntynyt jatkuvasti, mihin tulisi puuttua nopeasti. Myös huostaanotot ovat tupalaantuneet. Tutkimusten mukaan tulonsiirrot ovat jäänet jälkeen yleisestä kehityksestä 90- luvulta alkaen.  Sosiaalipolitiikassa tulisi olla mahdollisuuksia enemmän yksilöllisiin ratkaisuihin, jotta voidaan auttaa oikea-aikaisesti. On monia kertomuksia siitä, että sosiaalitoimen tietoon tullut tulotaso ei vastaa sen hetkistä tulotasoa. Tämä voi jo osaltaan johtaa entistä syvempään tilaan perheessä.

Tervehdin positiivisesti esitettyä perheiden asioiden keskittämistä ministeriössä, että asiat saataisiin lapsiperheiden osalta yhdeksi kokonaisuudeksi. Lapsilisät ovat yksi osa lapsiperheiden tukemista.  Lapsilisä on määrältään sellainen, että se ei kata lapsen elämiseen kuluvaa rahamäärää kaikissa vaiheissa. Noin  100 euroa kuukaudessa on vähän nykyisessä hintatasossa. Tärkeä merkitys on myös sillä, että peruspalvelut on järjestetty ihmislähtöisesti ja tasapuolisesti asuinpaikasta riippumatta.  Myös erilaiset työelämän joustot ovat  tärkeitä tukimuotoja. Yhteiskunnan ei tulisi omilla toimillaan lisätä syrjäytymistä. Sosiaalipolitiikan oikeilla investoinneilla turvaamme tasa-arvoisen yhteiskunnan, mikä tulee olla edelleen tavoitteena.

 Kaarina 30.1.2011

 

TYÖELÄKE SEMINAARISSA 12.1.2011

Olin viime viikolla Työeläkevakuuttajien seminaarissa päivän saadakseni tietoa tämän hetkisestä tilanteesta.Työeläke on meille suomalaisille tärkeä asia, sillä se on sosiaaliturva vanhuuden, työkyvyttömyyden ja perheen huoltajan kuoleman varalle. Työeläke on myös asia, joka nousee vahvasti esille keskusteluissa ihmisten kanssa yleisötilaisuuksissa. Lisäksi haluan, että itsellänikin on mahdollisuus saada  eläkettä, kun sen aika tulee. Eläkeen avulla voimme turvata ihmisten selviytymisen taloudellisesti työelämän jälkeen. Keskimääräinen työeläke on maassamme n 1250e/kk.Eläkkeensaajia on yhteensä 1.4milj ja ikääntyvän väestön kasvaessa määrä vastaavasti kasvaa.

Kaikki ei pysty olemaan työelämässä loppuun asti.Työkyvyttömyys eläkkeellä jää vuosittain n 24 000- 25 000 ihmistä, mikä on mielestäni suhteellisen paljon. Eniten työkyvyttömyyttä aiheuttaa tuki-ja liikuntaelinsairaudet(34%) ja toiseksi eniten mielenterveyshäiriöt (34%). Mielenterveyshäiriöissä on suurin ryhmä masentuneet. Mistä tämä kaikki sitten johtuu? Työelämän haasteet ovat kiristyneet eikä johtamisessa osata huomioida riittävästi ihmistä, terveydenhuoltopalvelut ja/ tai työterveyshuolto ei toimi ja kuntoutukseen ei ole panostettu riittävästi. On kiinnitettävä entistä enemmän huomiota työhyvinvointiin ja työkyky johtamiseen sekä panostettava terveyspalveluihin. Etenkin psykiatrinen hoito on  erotettu liikaa perusterveydenhuoltopalveluista  eikä siellä osata tunnistaa apua tarvitsevia.

Tulevaisuudessa työelämässä pitäisi kehittää entistä enemmän erilaisia välimuotoja, kuten mahdollistaa osa-aikatyötä, työkokeilua, ammatillista kuntoutusta sekä yhteistyötä psykiatrian ja työterveyshuollon välille. Esimiesten koulutus ja työpaikan toimintamallit uupumistilanteissa tulisi olla valmiina. Nykyinen työ on muuttumassa entistä enemmän henkisiä voimavaroja vaativammaksi, jolloin sen mukaan tuomiin haasteisiin tulee osata varautua.Lisäksi erilaisilla perhevapailla ja vuorotteluvapaa-käytännöillä voimme tukea jaksamista. Työaika voisi joustaa työuran aikana. Laaja-alaisella keinovalikoimalla päästää eteenpäin. Kun työssä jaksaa, niin työssä jatkaa.

Kannatan ajatusta, että eläkeikä keskustelusta siirrytään keskustelemaan työuran pituudesta. Pelkkä keskustelu eläkeiästä on liian kapea. Osalla työelämään siirtyminen tapahtuu melko myöhään. Tällä en tarkoita sitä, että opiskeluaikoihin tulisi puuttua. Lähinnä haaste on tauko, mikä tulee peruskoulun jälkeen. Oleellista on saada ihmisille töitä, jolla mahdollistetaan verotulojen kasvu ja etuisuuksien maksu jatkossakin. On tärkeää, että nuorille turvataan myös eläke-etuudet tulevaisuudessa. Eläkkeen ostovoima ei saa systemaattisesti alentua.

Yhteenvetona seminaarissa todettiin, että suomalainen järjestelmä on Hollannin ja Australian kanssa maailman parhaita. Eu-eläkejärjestelmää uudistettaessa on pystyttävä puolustamaan suomalaista järjestemää. Elinikäinen järjestelmä on meille ehkä liikaakin itsestään selvyys.

Kaarina 16.1.2011

 

VARUSMIESPALVELUS JA SUOMEN PUOLUSTUS 10.1.2011

Tänään astui varusmiespalvelukseen 14 000 nuorta, joista 200 oli naisia. Yleisestä asevelvollisuudesta on keskusteltu maassamma aika ajoin,mutta mielestäni se puoltaa edelleen paikkansa. Myös naisten vapaaehtoinen asepalvelus on tullut jäädäkseen, vaikka se ei ole saavuttanut suurta suosiota. Varusmiespalvelus tulee nähdä edelleen mahdollisuutena, missä voi saada monipuolista koulutusta ja oppia itsestään uusia vahvuuksia. Palvelusaika vaihtelee aselajin ja tehtävän mukaan, mikä antaa nuorelle valinnanmahdollisuuden siitä, kuinka haluaa siihen panostaa. Erityisesti puolustusvoimien tarjoama johtamiskoulutus on arvostettua ja siitä voi olla hyötyä siviiliammatissa. Lisäksi asepalveluksen suorittaminen voi avata mahdollisuuden tulevaan ammattiin koti- tai ulkomailla. Osalle syrjäytymisvaarassa olevista nuorista armeija tarjoaa jopa uuden mahdollisuuden.

Varusmiespalveluksen sisältöä pyritään jatkuvasti kehittämään, mikä on hyvä asia. Kehittämistyö tulee ulottaa myös siviilipalvelukseen, jossa tulisi entistä enemmän mielestäni painottaa tietoja ja taitoja, joita tarvitaan kriisi- ja poikkeusoloissa. Erilaiset varautumis - ja väestönsuojelutehtävät ovat sellaisia,joissa osaamista tarvitaan. Kunnissa on monenlaisia tehtäviä,joihin sekä koulutettuja naisia että miehiä voitaisiin varata häiriötilanteiden varalle.

Säilyttämällä yleisen asevelvollisuuden ja uskottavan puolustuksen nykyiseen malliin, voimme mielestäni jatkaa olemalla liittoutumattomia. Suomen ei tule kiirehtiä liittymistään Nato:n, sillä Suomen sijainti on maantieteellisesti merkittävässä paikassa. Olemalla liittoutumattomia, voimme päättää omista puolustusvoimien määrärahasta vuosittain ja tarvittavista hankinnoista. Tämä ei poissulje yhteistyötä Nato-maiden kanssa. Suomi on tehnyt hyvää rauhanvälitystyötä, jota voidaan uskottavalta pohjalta jatkaa etenkin nykyisessä roolissa. Tällä hetkellä Venäjä on hyvin aktiivinen Euroopan suuntaan, mikä on kokonaisuudessaan hyvä asia. Voimavarat tulee suunnata yhteistyöhön ja aktiiviseen toimintaan eri sektoreilla naapurimaiden kanssa.

 

 LAHDEN TERVEYSASEMILLE on turvattava riittävät resurssit/ Syyskokouksen kannanotto

Lahden Keskustan valtuustoryhmä ja kunnallisjärjestö ovat huolissaan Lahden terveyspalveluiden tilanteesta. Toiminnan jatkuvasta kehittämisestä huolimatta lääkärien vastaanottoaikoja on vaikea saada. Ihmisiltä vaaditaan edelleen suurta sinnikkyyttä jonottaa ja päästä hoitoon. Ennaltaehkäisy ja sairauksien varhainen toteaminen ei tällä tavoin onnistu riittävän hyvin. Jotkut tilanteet esim. infektiot vaativat myös kiireellistä hoitoa ja lääkitystä, mihin tarvitaan lääkärinvastaanotto. Asiakkaan hoitoprosessit on saatava kuntoon, jotta ihmiset eivät joudu pakosti hakeutumaan päivystykseen ja yksityisille lääkäriasemille. Omilta terveysasemilta saatu palaute on pääosin ollut hyvää, jos vain on hoitoon päässyt.

Avosairaanhoitoon eli terveysasemille tarvitaan selkeästi lisää resursseja ja erityisesti lääkäreitä. Tällä hetkellä Lahdessa on lääkärin väestövastuulla muuta maata enemmän potilaita. Yleisesti suurten kaupunkien terveyskeskuslääkäreiden väestöpohja vaihtelee alueesta ja tehtävänkuvasta riippuen 2000 -2500 asukasta, meillä se on parhaimmillaan 3500. Avosairaanhoito vastaa sekä neuvoloiden että koulu- ja opiskelijaterveydenhuollosta, joten sen vaikutukset näkyvät kaikissa ikäryhmissä. Myös terveysasemien houkuttelevuus työpaikkana lisääntyy, kun henkilöstön työmäärä pidetään kohtuullisena,

 

On hyvä, että sairaanhoitajien ja terveydenhoitajien vastaanottoaikoja on lisätty ja heidän korkeatasoista osaamistaan käytetään entistä enemmän hyödyksi. Ihminen tarvitsee terveydenhuollon ammattilaisen tukea ja tietoa ottaakseen vastuun omasta hoidostaan. Hyvin järjestetyissä terveyspalveluissa molemmille ammattiryhmille on käyttöä ja heidän toimintansa tukee asukkaiden hyvinvointia. Erityisesti tulee huomioida myös se, että Lahdessa on muuta maata korkeampi ikäihmisten määrä, mikä vaikuttaa suoraan terveyspalveluiden kysynnän määrään. Toimivilla julkisilla palveluilla ehkäistään myös osaltaan tuloerojen kasvua. Toimiva avosairaanhoito maksaa nopeasti itsensä takaisin, kun vältytään kalliilta hoidoilta erikoissairaanhoidossa. Ensi vuoden talousarvioesityksessä sosiaali- ja terveystoimialan budjettiin ovat varattava riittävät taloudelliset resurssit, jotta toimintaa voidaan kunnolla kehittää.

Kaarina Suhonen sos. ja terv lautakunnan jäsen/ valtuustoryhmä sihteeri

 

 

 VAPAAEHTOISTA AUTTAMISTA

Oli mielenkiintoista lukea tänään UUsi  Lahti - lehdestä viikon viestejä, jossa Lahti Hope -tiimit jalkautuvat Lahdessa kauduille ja laitoksiin ensi lauantaina. Perhenienmen  evankelisen opiston aikuisopiskelijat ja Lahden seurannat jalkautuvat sinisiin liiveihin pukeutuneena mm. leikittämään lapsia lastenosastolle, syöttämään vanhuksia ja kohtaavat syrjäytyneitä ym. Erilaiset yritykset ja yhteisöt voisivat lisätä vastaavanlaista toimintaa ja toivottavasti saavat tästä ideaa järjestää vastaavanlaisia teemapäiviä.

Myös jokainen yksittäinen ihminen voisi miettiä, miten voisi omaan viikkorytmiinsä sisällyttää toimintoja "lähimmäisen parhaaksi". Arvostan erittäin suuresti vapaaehtoisia, jotka tekevät pyyteetöntä työtä mm SPR:ssä, seurakunnissa sekä erilaisissa potilas-ja tukiyhdistyksissä. Niillä on valtava eteenpäin vievä voima monissa asioissa ja auttavat tukea tarvitsevia. Kaikki eivät tähän kuitenkaan omalta arjeltaan pysty sitoutumaan, mutta silloin voi miettiä pienempiä tavoitteita. Apua ja tukea tarvitseva voi löytyä joskus yllättävänkin läheltä... 

Auttamisesta tulee aina itsekkin hyvälle mielelle!

7.4.2010 Kaarina

 

LAHDEN KAUPUNGIN TUOTTAVUUSOHJELMA VALTUUSTOSSA

Monet tuottavuusohjelmaan valitut sosiaali-ja terveystoimialan asiat on kannatettavia ja perusteltuja, kuten matalan kynnyksen palvelupisteet, mielenterveys- ja päihdepalveluiden tarkoituksenmukaista käyttöä tukeva rakennejärjestely ja sähköisten tietojärjestelmien kehittäminen. Toivottvasti sähköinen asiointi mahdollistaa kehittyessä sen, että voimme itse  aktiivisemmin osallistua ja ottaa vastuuta esim itsehoidosta. Palvelu sopii ainakin niille, jotka pystyvät oman elämänsä jonkinlaiseen hallintaan.

Jotain hyvää, mutta jotakin kehitettävääkin. Tuottavuusohjelmassa olisi saanut olla enemmän poikkihallinnollista tarkastelua. Esimerkiksi syrjäytyminen ehkäisy ja hoito kuuluu kaikille toimialoille ja keskeinen asia, jossa pitää onnistua. Ohjelmassa oli maininta "Nuoren syrjäytymisestä", mutta se saattaa alkaa jo paljon aikaisemmin. Lahden kaupungin päätökset mm. koulujen ja kirjastojen määrän supistaminen vaikuttavat siihen. Syrjäytymisen ehkäisy onnistuu vain tekemällä yhteistyötä kodin, koulun, sosiaali-ja terveyspalveluiden,liikunta ja nuorisotoimen sekä erilaisten järjestöjen kanssa. Toimintakenttä on laaja. Lastensuojeluun ei kaivattaisi enää yhtään uutta asiakasta, jotka johtuvat lyhytjänteisistä säästämisvelvoitteista.

Parasta tuottavuutta on panostaminen ennaltaehkäisevään työhön!

 

 

147 kommenttia .

« Uudemmat kirjoitukset